De Dartsailer is eind 70-er, begin 80-er jaren gebouwd in verschillende types, 27, 30 en 38 voet, die elk weer in diverse uitvoeringen werden getuigd.
De werf Holland Boat Company (HBC) was eigendom van de heer Jasper van der Meijden, die het initiatief nam voor de bouw van de Dartsailers. Tijdens een ontmoeting vertelde de heer Van der Meijden waar de naam Dartsailer vandaan kwam. “Het pijltje in het zeilteken, de Dart, staat voor het schot in de roos, de Dartsailer”.
De schepen werden ontworpen door de bekende jachtontwerper Willem de Vries Lentsch (website: http://www.devrieslentsch.com/ ).
Inspratiebronnen
Tijdens het ontwerpen van de eerste Dartsailer (type 30 voet) in 1975, werd bij De Vries Lentsch grondig bestudeerd welke andere motorsailers er zoal op de markt waren. Van die informatie is nog een serie documenten bewaard gebleven. Een uittreksel is via de volgende links te bekijken:
De Banjer uit 1970 , de Rogger uit 1970, de Zwalker uit 1970, de Zwalker III uit 1970, Fisher 30, LM 27 uit 1975, Saga 27 uit 1975, de Rogger FD uit 1975 en een stalen voorloper van de DS30.
Eerste modellen gebouwd
De rompen van de typen 30 en 27 werden gebouwd bij Polymarin en van der Meijden, van oorsprong (en ook nu nog) gespecialiseerd in betimmeringen van schepen, (site: http://www.vandermeijden.nl/ ) bouwde de schepen af. De rompen van de Dartsailer 38 werden gebouwd bij Neptunus, waar in de laatste jaren ook de rompen van de Dartsailer 30 vandaan kwamen. Enkele jaren voordat de seriebouw in polyester startte was er 1 exemplaar van de Dartsailer 30 in staal gebouwd. Door de seriemodellen in polyester te bouwen werd de kostprijs zo laag mogelijk gehouden. De Dartsailer 27 werd vanwege de kosten vanaf het begin geleverd met een polyester stuurhuis. Van de laatst gebouwde schepen werd het stuurhuis van polyester gemaakt, om de kostprijs te verlagen. De eerste Dartsailers 30 werden afgetimmerd met een eiken interieur, maar dat werd door de kopers niet aantrekkelijk gevonden, dus stapte men vrij snel over op teak.
Na het faillissement van de HBC kwamen de mallen in andere handen. Voor zover bekend werden er nog Dartsailers gebouwd door De Boarnstream (onder naam Scirocco), Dartsailer b.v., en Heesen in Oss.
Een originele folder van de Holland Boat Company.
Een van de leden heeft een originele folder van de Dartsailer in zijn bezit. Hieronder ziet u een kleine weergave van de pagina’s. Door op een plaatje te klikken kunt u een grotere afbeelding downloaden waardoor meer details zichtbaar worden en de tekst leesbaar wordt.
Uit een oude waterkampioen:
De onderstaande afbeeldingen zijn gemaakt van de pagina’s van een artikel uit een oude Waterkampioen van omstreeks midden 70-er jaren. Bij aanklikken wordt een vergrote afbeelding weergegeven waardoor, ondanks de matige kwaliteit een aardig stukje van de historie van de Dartsailers leesbaar wordt. Ook een foto van de bouwloods staat op een van de pagina’s.
Dartsailer Bouwhistorie:
In het bovenstaande artikel is veel te lezen over de eerste bouwactiviteiten van de Dartsailers. In het volgende artikel wordt de Dartsailer 38 aangekondigd, waarbij verwezen wordt naar de ontwerper Willem de Vries-Lentsch.
Vervolg bouwhistorie:
Na het faillissement van de Holland Boat Company komen de bouwmallen diverse malen in andere handen en worden de Dartsailers onder verschillende namen verkocht. Onder andere Heesen Shipyards in Oss heeft voor zover bekend enige tijd Dartsailers gebouwd. De werf geeft helaas geen reactie op onze vraag naar meer historische informatie.
Dartsailer 37 : een tot nog toe onbekend Dartsailertype ontdekt
Eind 2011 meldde zich iemand in het gastenboek van de website. Hij wist te vertellen dat er ooit plannen zouden zijn geweest om ook een Dartsailer 37 te bouwen. Lees meer bijzonderheden hierover in de rubriek “Scheepstypen”
In onderstaande pagina’s wordt nog specifieke informatie en folders per type aangeboden die veelal door Willem de Vries Lensch zijn aangeboden:
Historische informatie over de Dartsailer 27
Recente reacties