De originele schroefasaandrijving van de Dartsailer 38 heeft een conventionele opzet: PERKINS diesel met aangebouwde PARAGON keerkoppeling, type P24L. De motor staat op vier trillingdempers en is door middel van een flexibele koppeling gekoppeld aan de schroefas, welke is voorzien van een zwevend binnenlager met stopbus. De trillingdempers moeten niet alleen de trillingen van de motor dempen ten opzichte van het schip, maar dienen ook voor het overbrengen van de stuwdruk op de motorfundatie. Dit betekent dat de dempers relatief stug moeten zijn.
De afgelopen winter is de aandrijving van onze Dartsailer 38 drastisch gemoderniseerd. Er is een homokinetische koppeling met stuwdruklager ingebouwd. De toegepaste Homokinetische koppeling is van het type PYTHON DRIVE, type P80-S. Prijs bruto 570 Euro, ex btw. Op de site van PYTHON is ook een prima handleiding voor doe-het-zelvers te vinden.
Om de homokinetische koppeling met stuwdruklager in te kunnen bouwen moest de schroefas worden ingekort en werd een speciale stalen fundatie gemaakt voor het monteren van het stuwdruklager. Het resultaat is erg bevredigend. De trillingen in het schip zijn beduidend verminderd. Vooral de resonantie is sterk afgenomen en daardoor is ook de geluidsdruk in het interieur aanzienlijk verminderd. Probleemloos kan nu een hoger toerental worden gedraaid, zonder dat dit als hinderlijk wordt ervaren. De trillingdempers die twee jaar geleden al waren vernieuwd, zijn (nog) niet vervangen. Er zou nu een soepeler type kunnen worden toegepast omdat de stuwdruk niet meer via de dempers wordt overgedragen aan het schip. Dit zal zeker de trillingen nog verder reduceren, maar daar is bij deze operatie nog even vanaf gezien.
Onderstaand een fotoreportage van de operatie, plus een viertal 3D computer tekeningen van het ontwerp van de fundatie. Een werktekening van de fundatie is beschikbaar via deze link. (Om de tekening te bekijken is AutoCAD Lite nodig, of het gratis te downloaden programma Volo View Express )
Recente reacties