Tekst en foto’s: Peter Slagter; eigenaar van de Saturnus
Sinds 2004 zijn wij de eigenaar van de Dartsailer 30 “Saturnus”.
Tijdens de aanschaf wisten we al dat we de komende jaren diverse grote klussen zouden krijgen. Een van deze klussen was het reviseren dan wel vervangen van de motor. Tijdens onze eerste vakantie hebben we besloten deze investering naar voren te halen omdat het sleutelen en het halen van nieuwe onderdelen een significant deel van deze vakantie was geworden.
De originele Perkins 4.108 viel, ondanks dat hij een aantal jaren geleden was gereviseerd, nog wel eens uit en lekte olie. Ook de spaghetti aan bekabeling gaf een weinig solide indruk. De olielekkage is overigens opgelost door de oliekoeler te by-passen. Een oliekoeler voor een toepassing in een Dartsailer schijnt overigens niet noodzakelijk te zijn. In de motortemperatuur was ook geen verschil te merken toen de oliekoeler was kortgesloten.
Als leek is het moeilijk om een keuze te maken tussen de verschillende typen motoren zoals Nanni, Yanmar, Vetus, VolvoPenta en Perkins. Ik heb mij uiteindelijk laten leiden door de prijs, nabijheid van een dealer, bekendheid en het voorhanden zijn van onderdelen. Het is daarom een VolvoPenta geworden. Tijdens de najaarsactie van 2004 gaven ze 15 % korting, wat een doorslaggevend argument was. De oude motor is uitgeruild tegen de in- en uitbouwkosten en op de winterstalling is bespaard door de boot de gehele winter bij de dealer onder te brengen.
Tijdens de keuze voor de nieuwe motor heb ik overwogen om voor een lichtere 39 pk te kiezen. (VolvoPenta levert een 39 en een 55 pk) Met deze overweging ben ik naar de scheepvaartafdeling van mijn werkgever Lloyd’s Register gegaan, waar de classificatie van de meeste zeewaardige jachten plaatsvindt en heb om advies gevraagd. Een tekeningenpakket van een miljoenen jacht moest plaatsmaken voor het bekende A4’tje met het schetsje van de Dartsailer. De conclusie was dat een lichtere motor wel zou moeten kunnen maar dat het aan te bevelen was een vergelijkbare sterke motor te nemen voor het varen in slechte weersomstandigheden. Het schijnt overigens een erg moeilijke en onnauwkeurige berekening te zijn om het motorvermogen voor een jacht precies uit te rekenen. Pas er in ieder geval voor op als een leverancier wel denkt dit uit te kunnen rekenen. De keuze is toen de D2-55pk geworden.
Tijdens de uit- en inbouw heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om een aantal verbeteringen door te voeren. Nadat de motor was uitgebouwd was er de gelegenheid om de Bilge eens goed schoon te maken en opnieuw te verven. Als tweede grote klus heb ik de elektra aangepakt. Op zich lijkt dit ingewikkeld maar met een paar goede paneeltjes is dit een relatief eenvoudige klus. Alle bekabeling door de boot heen is vrij solide uitgevoerd en komt op een centrale strip in de stuurkolom uit. Alles wat vanaf deze strip naar het bestaande schakelpaneel liep heb ik losgeschroefd en samen met het schakelpaneeltje verwijderd. Vervolgens de nieuwe paneeltjes aangesloten en lampjes die nog nooit hadden gebrand begonnen ineens weer te werken.
Uiteindelijk is gebleken dat het vervangen van de motor, ook al wordt het geheel uitbesteed, een zware klus is. Op voorhand is het buitengewoon moeilijk in te schatten wat de implicaties zijn. Ook het kiezen voor een gerenommeerd merk met hun dealernetwerk is geen garantie voor een vlekkeloze vervanging van de motor. Er zijn in ieder geval een aantal zaken waar rekening mee moet worden gehouden.
Enkele tips naar aanleiding van bovenstaand beschreven ervaring:
- Omdat een Dartsailer een dubbele besturing heeft dient een hydraulische keerkoppeling te worden geplaatst. Bij VolvoPenta is het prijsverschil ongeveer €300,-. Bespaar hier niet op. Ik ben op de keuze van de dealer afgegaan die een mechanische heeft geplaatst. Het resultaat hiervan was dat een standaard Dual-Station Unit niet werkte. Het was niet goed mogelijk om de motor in zijn neutraal te zetten. De dealer kon dit probleem niet oplossen. Na tussenkomst van de VolvoPenta importeur is deze unit vervangen door een blokkeringunit. Met deze unit is de gashandel in de stuurhut te blokkeren en is de handel in de kuip te gebruiken.
- Tijdens een proefvaart is een aanzienlijke schade gevaren terwijl een medewerker van de dealer aan het roer stond. De oorzaak van de schade was dat de keerkoppeling niet goed was ingeregeld en de motor niet in zijn neutraal stond tijdens het aanleggen. Volgens VolvoPenta is de eigenaar van het schip te allen tijde verantwoordelijk en wilde ook niet betalen. Uiteindelijk heeft de verzekering de dealer aansprakelijk gesteld.
- VolvoPenta levert zijn motoren met een standaard inbouwpakket. Voor de inbouw is het grootste deel van dit pakket niet gebruikt. Spreek precies af welke onderdelen vervangen dienen te worden en neem dit op in de offerte.
- Spreek ook precies af hoe met stelposten wordt omgegaan.
Spreek af hoe lang de vervanging mag duren en leg dit vast Ik had met de dealer afgesproken dat de motor gedurende de winter zou worden vervangen. In het voorseizoen komen echter alle vaste klanten waardoor de uiteindelijke oplevering ver in het seizoen plaatsvond.
Recente reacties