MET DE LEVINA NAAR LONDEN
Engeland, wat een ervaring.
Voor de werkenden zal de vakantie er op zitten, zo ook voor ons, jammer. Eigenlijk waren we het niet van plan omdat we in Nederland nog niet uitgekeken zijn. Ongeveer een maand voordat we op vakantie zouden gaan kregen we bezoek van vrienden. Tijdens dat bezoek werd een overtocht naar Engeland besproken met de kaart en informatie over de getijden erbij. Kortom, toen ze s`avonds vertrokken waren, was Engeland ineens niet meer zover weg. Het weekend erop zijn we nieuwe zeekaarten gaan kopen en werd de spanning toch wel voelbaar. We gingen naar Engeland. Pffff, dat betekende nog veel werk. De boot was nog niet klaar voor een dergelijke reis. Zo was er wel een laptop maar er was nog geen navigatiesoftware op geïnstalleerd.
De reis is een paar dagen later begonnen dan gepland maar we hebben het gehaald. Dinsdags vertrokken uit Roermond. Een overnachting bij sluis Engelen en bij de Zandkreeksluis. De derde nacht in Middelburg alwaar de mast omhoog ging en dan door naar Vlissingen in de buitenhaven. Dit is trouwens een lastige haven want er staat veel stroom. Gelukkig was onze zoon hier aan boord gekomen. Hij voorkwam dat we tegen een grote boot aandreven. Bij afgaand tij richting Nieuwpoort. Het was fantastisch zeilweer en we genoten enorm. In Nieuwpoort werd gelijk de tank volgegooid met rode diesel. Dat scheelt een slok op een borrel en die drinken we liever zelf. Alleen het weerbericht voor de volgende dag zag er niet zo mooi uit. `s`Nachts en in de vroege uren zou het tegen de zes aan zitten en overdag tussen de 4 en 5. Het leuke is in zo`n haven dat je altijd mensen treft die ook die kant opgaan. In ieder geval zijn we ‘s morgens vertrokken met een rif in het grootzeil. Het was rumoerig maar wel heerlijk. In de kuip gezeten zag Jeannette die aan de lage kant zat, de golven soms wel boven mijn hoofd uitkomen. Je went eraan. Ik heb nooit begrepen wat ze nou eigenlijk met inslingeren bedoelen maar na deze reis weten we het.
Ramsgate, onze eerste haven in Engeland
Bijna 9 uur op zee. Het elektronisch kunnen volgen waar je bent is een hele geruststelling. En dan kom je in Ramsgate aan. We hebben Engeland gehaald. De tocht wordt vervolgd naar Chatham. Onderweg moet je goed rekening houden met het tij. Het lijkt wel of het hier harder stroomt. In Chatham is een mooie haven en pakken we twee dagen rust. Het is prachtig weer met temperaturen van 23 tot 27 graden. Vier uur na HW met afgaand tij richting Sheerness om daar met HW richting Londen te varen. De Thamesmonding is breed en er staat veel stroom. Om iedere bocht zie je wel weer leuke of interessante dingen. De Thamesbarrier is een indrukwekkende waterkering die aan Zeeland doet denken. We passeren het millennium gebouw dat je ook kunt zien in die film van James Bond. Greenwich en het passeren van de nulmeridiaan leggen we vast op de gevoelige plaat en een eindje verder zien we de Cutty Sark liggen. En dan, bij het varen door de laatste bocht zie je ineens de Tower-bridge liggen: we zijn in London. Midden in het centrum liggen we in een jachthaven
Na zes dagen hebben we genoeg van het drukke leven in het centrum. We gaan met het tij mee en onderweg wordt op sommige stukken bijna 4 knopen stroom gemeten. We varen via Sheerness naar Queensborough en daar overnachten we aan een boei. Een aparte ervaring. Vooral het aanleggen aan de boei. s`Morgens worden we wakker van de havenmeester die acht pond komt ophalen om aan een boei te liggen. Na een stevig ontbijt varen we de river Swale op. Op sommige stukken staat hier met LW maar 20 centimeter water en met Hw bijna 5 meter. Onze poging om in Faversham Creek een plaats te vinden aan de steiger loopt gelukkig goed af. Het water zakt hier erg snel en we zaten bijna middenin de kreek vast die bij LW helemaal droog valt. We overnachten aan een boei op de Swale. De volgende dag moeten er boodschappen gedaan worden en we varen twee uur voor HW Faversham Creek in en maken vast bij een vrije steiger. Een oudere Engelsman wil ons wel naar het dorp brengen met de auto. Het was een gepensioneerde kapitein van een baggerschuit die leuk kon vertellen over zijn belevenissen van over de hele wereld. We kwamen ook te spreken over het overnachten aan een boei en de acht pond die dit in Queensborough kostte. Waarop hij simpel zei “All the Englishmen know, so they come in the dark en they leave in the dark, so that they won`t have to pay anything”. Sympathieke mensen die Engelsen.
Na het boodschappen met HW de Swale af richting Ramsgate. De zee is deze keer kalm maar dat betekent ook weinig wind. In Ramsgate word ‘s avonds het weerbericht nogmaals uitvoerig bestudeerd en we besluiten om de volgende dag de overtocht te maken naar Nieuwpoort. De verwachting is NNW draaiend naar E en in de avond naar SE kracht 4 . ‘s Morgens wordt dit nogmaals ten dele bevestigd maar nu spreekt men over 5 a 6 in de late uren. De zee is redelijk kalm en er varen veel boten uit. Wij ook, met een rif in het grootzeil en de wind bijna pal tegen en de motor op 2000 toeren. Het is weer een rumoerige overtocht en af en toe slaat het buiswater tot in de kuip. Het grootzeil is een uitstekend steunzeil. Rond 18.30 uur komen we in Nieuwpoort aan. Het was me wel een tochtje maar we weten nu hoe fijn de boot vaart. De volgende dag houden we rust ( verplicht want buiten waait het 7 beaufort) en maken een wandeling naar de pier. Hier zien we nog enkele zeilboten aankomen uit Engeland. De dag erop gaan we op het tij mee naar Vlissingen en overnachten op het kanaal door Walcheren. Hier gaat onze opstapper weer van boord en Jeannette en ik zijn weer met ons tweeën. Nu gaat de reis terug richting Roermond. Het was een mooie vakantie met veel goed weer in Engeland en minder in Nederland. In totaal is er bijna 525 NM afgelegd en hebben we er 142 motoruren op zitten.
In Nederland zijn we zeker nog niet uitgekeken, maar we hebben nu Engeland ontdekt en zullen dat in de toekomst vaker gaan doen.
Jeannette en Joep Kengen
Recente reacties