Met de SHANTY naar Denemarken (2011)

Naar Denemarken met de SHANTY

Tekst en foto’s Cor en Tini de Heer

Dit verslag van de belevenissen van Tini en Cor de Heer met de SHANTY is een vervolg op het eerder gepubliceerde verslag van de aanbrengtocht naar de Dartsailer voorjaarsmeeting  2011 in Workum.

Zondag 5 juni                    Workum – Leeuwarden                            54 mijl  

Na de gezellige voorjaarsmeeting om 9.00 uur vertrokken met bestemming Leeuwarden. De wind was NO 4 en op het IJsselmeer waren overal witte schuimkoppen te zien. Omdat de wind in de verkeerde hoek zat alles op de motor gevaren.  Na de sluis in Kornwerderzand begint het ook nog te regenen. Het mooie weer dat we tijdens de voorjaarsmeeting hadden is kennelijk op. Onderweg nog even gasolie bijgetankt en om  16.00 uur afgemeerd in Leeuwarden.

Maandag 6 juni                Leeuwaren – Lauwersoog                           30 mijl

Om 11.00 uur vertrokken uit Leeuwarden en het plan is om naar buiten te schutten in Lauwersoog zodat we morgenochtend vroeg naar Norderney kunnen. Het weer is na gisteren een stuk beter en de zon laat zich weer zien. Zonder problemen om 17.50 uur afgemeerd in de buitenhaven van Lauwersoog.

Dinsdag 7 juni                   Lauwersoog – Norderney                            58 mijl

Om 5.45 uur vertrokken met variabele wind tussen NO 1 en ZW 1, dus zeg maar vrijwel windstil. Dat verandert ook niet gedurende de hele tocht. Er staat nog wel een forse deining uit het Noorden. Na een verder rustige tocht meren we om 14.50 uur af in Norderney. Norderney is een prima haven in wordt vaak aangelopen door jachten van en naar Denemarken. We hadden nog geen Duits gastenvlaggetje en konden dit bij de havenmeester kopen. Het komt kennelijk vaker voor dat passanten geen Duits gastenvlaggetje hebben want de havenmeester had een hele voorraad.

Woensdag 8 juni             Norderney – Cuxhaven                                67 mijl

Vertrek om 7.00 uur en met de uitgaande ebstroom door het Dovetief richting Cuxhaven. Het is weer windstil en het regent. De regen houden we de hele dag. De deining van gisteren is gelukkig bijna verdwenen. Bij het inlopen van de Elbe is de wind opgestoken en doordat de inlopende vloedstroom  tegengesteld is aan de windrichting staat er een behoorlijke deining. We hebben een stevige vloedstroom in de rug en we klokken een snelheid van 10,5 kn op de gps en 7 kn op de log. Het verschil is dus de stroom mee.

Bij het afmeren in Cuxhaven breekt de breekpen van de boegschroef, dus dat wordt eerst sleutelen voordat we een welverdiende borrel  kunnen nemen.

Donderdag 9 juni            Cuxhaven – Rendsburg                                55 mijl

 

        Alweer vroeg op, dat moet geen gewoonte worden. We vertrekken om 6.15 uur naar Brünsbuttel om daar naar het Nord Ostsee Kanal  te schutten. Het is een lastige sluis omdat je van boord moet om vast te maken aan ringen op drijvende balken. Gelukkig is er een behulpzame Duitser die onze lijnen aan wil pakken. Op het NOK voer de Prinsendam (Holland Amerika Lijn) vlak voor ons en onderweg passeerden we de Kamper Kogge die onderweg was naar Kiel.

Om 15.15 uur vastgemaakt in Rendsburg. In de vaarwijzer werd een restaurantje aangeprezen dat bij de jachthaven hoorde. Niet gevonden, dus waarschijnlijk afgemeerd bij de verkeerde jachthaven.

Vrijdag 10 juni                  Rendsburg – Kiel/Düsternbrook                               22 mijl                 

Eerst weer eens een boerennacht gemaakt en om 10.00 uur vertrokken naar Holtenau om daar naar het Kieler Fjord te schutten. In de sluis de doorvaartrechten á € 18.00 afgerekend. In het Kieler Fjord aangekomen kan er eindelijk weer gezeild worden, er is niet veel wind maar we hoeven niet ver. Het is een drukte van belang in Kiel omdat vanaf morgen de Kieler Woche begint. Het was dan ook lastig een plekje te vinden. Om 14.00 uur in de jachthaven van Kiel/Düsternbrook afgemeerd. Naar het centrum gewandeld en een Deens gastenvlaggetje aangeschaft. Langs de boulevard is het een drukte van belang, overal zijn ze bezig met het opzetten van tenten en tribunes. Aan het eind van de boulevard komen we de Deense Kogge weer tegen die hier met nog 4 andere Koggen ligt. De bemanningen zijn allemaal middeleeuws gekleed en op de kade staan diverse kramen met oude ambachten . Bij de onvermijdelijke worst en bier tent een lekkere bratwurst en bier besteld. ’s Avonds gegeten bij een klein restaurantje aan de boulevard.

Zaterdag 11 juni               Kiel/Düsternbrook        

Vandaag lekker blijven liggen om nog wat boodschappen te doen. Op aanwijzing van de haven meester naar de dichtstbijzijnde Lidl gelopen. Dat was toch nog 3 kwartier heuvel op lopen, maar dus terug met twee zware tassen gelukkig heuvel af. We zijn blij dat we alle zware levensmiddelen zoals melk en frisdrank in Nederland groot ingeslagen hebben. Vervolgens lekker gedoucht en op internet de mail gelezen en beantwoord.

Zondag 12 juni                  Kiel/Düsternbrook – Kappeln                            29 mijl

Om 12.00 uur vertrokken, er is weinig wind dus met zeilen schiet het niet op. Het is enorm druk met boten en ook zeeschepen in de Kieler Fjord. Op de kaart lijkt het niet groot, maar in werkelijkheid is de Kieler Fjord een enorme plas water waar je prima kan zeilen. We genieten van alle drukte om ons heen, dit is wel wat anders dan de Duitse Bocht waar je weinig schepen tegenkomt. Om 17.30 uur varen we de Schlei op. Het is een erg smal betond vaarwater met erg veel jachten waarvan de meeste van en naar de grote jachthaven van Maasholm gaan. Wij meren iets verder om 18.30 uur af in Kappeln. Dit is nog steeds Duits en trekt veel Deense bezoekers die goedkope drank komen kopen. Kappeln heeft een leuk klein centrum met terrasjes. Op zondag zijn alle winkels dicht en we besluiten daarom morgenochtend voor we verder gaan nog even door het dorp te wandelen.

Maandag 13 juni              Kappeln – Lindense Nor (Langeland )             38 mijl                 

Na een korte wandeling door Kappeln om 12.45 uur vertrokken. Er is weer bijna geen wind en we drijven onder zeil de Schlei af. Om 15.0 0uur verdwijnt de zon en we lopen nog maar 2 Kn. Om 18.00 uur passeren we de zuidelijke kop van het eiland Æro en varen we door een smal geultje langs Marstal richting Langeland. We besluiten om 19.30 uur in de Lindense Nor te ankeren op plm. 2 á 2,5m diep water. De Lindense Nor is een grote baai met diverse inhammen. Er staan alleen boerderijen en er lopen overal koeien metbellen . Erg Idyllisch allemaal.

Dinsdag 14 juni                 Lindense Nor – Rudkøbing                            5 mijl                  

We worden om  4.30 uur wakker doordat de boot op de bodem bonkt. Het anker is gaan krabben en we zijn door de inmiddels tot een stijve bries aangewakkerde wind minstens 2 á 300 m weggedreven te zijn. Met de gps en de kaart voorzichtig van de droogte afgevaren. Dat blijkt nog een hele klus en soms moeten we volgas geven om over de droge plekken heen te komen. We besluiten om dan maar gelijk door te varen naar het nabij gelegen Rudkøbing waar we om 6.00 uur langs de kade afmeren. We gaan toch nog maar even slapen. Ondanks de dreigende luchten blijft het toch droog en we gaan na het ontbijt het stadje verkennen. De wind neemt in de loop van de ochtend nog toe en het blijft de hele dag stevig doorwaaien ZW 5-7.

Woensdag 15 juni           Rudkøbing

Na de toch wel enerverende ervaring van gisteren nemen we vandaag een rustdag.

Donderdag 16 juni          Rudkøbing – Nyborg                                      27 mijl

Om 10.15 uur vertrokken uit Rukøbing. Er staat een ZW 2-3 windje en met een noordelijke koers is dat erg relaxed en aangenaam zeilen.  Als we Langeland gepasseerd zijn om 14.30 uur is de wind op en varen we verder op de motor naar Nyborg (spreek uit Nuborg) waar we om 16.30 uur afmeren aan een lange steiger.

Er liggen nog meer Nederlandse motorboten. Tijdens een praatje blijkt dat zij naar Zweden varen en pas in september weer naar Nederland gaan. En wij vinden twee maanden al een hele tijd!

Vrijdag 17 juni                  Nyborg                           

Het weerbericht voorspelt af en toe zon afgewisseld met buien. We gaan vandaag met de trein naar Kopenhagen. Het station is plm. 10 tot 15 minuten lopen vanaf de boot. Het openbaar vervoer is redelijk duur in Denemarken. We zijn inclusief de ouderenkorting 674 Kronen kwijt aan een retourtje voor twee personen (plm.  €  94,–). Aangezien je  niet weet waar te beginnen in een grote stad besluiten we een rondrit met zo’n dubbeldekker te maken. Het regent steeds en pas in de loop van de dag wordt het wat droger. We maken  tot slot nog een rondwandeling door het Tivoli. Dat is een soort permanente kermis vlakbij het centraalstation van Kopenhagen.

Kopenhagen is een interessante  stad met veel bezienswaardigheden en zeker een bezoek waard. Na terugkomst in Nyborg vertelden onze buren dat het in Nyborg de hele dag droog is gebleven! We eten nasi van de Aldi met een gebakken ei en een pilsje erbij, lekker.

Zaterdag 18 juni               Nyborg – Kerteminde                                   20 mijl                 

 Na eerst gasolie getankt te hebben in de naastgelegen haven vertrekken we  om 10.30 uur met bestemming Kerteminde. Het waait ZO 4 en de voorspelling is dat het in de loop van de dag toeneemt tot  5/6, bovendien regent het weer. Uiteindelijk zeilen we met windkracht 6 en alleen de Genua naar Kerteminde. Het wordt een ruig tochtje. Uiteindelijk meren om 14.30 uur in de stromende regen met veel moeite af aan de kade in Kerteminde. We liggen vlak voor een grote silo waaraan een groot doek met reclame voor de lokale zeilwedstrijden gehangen is. De wedstrijden zijn vanwege de weersomstandigheden afgelast. Supermarkt direct aan de haven. We kopen mosselen en garnalen en eten die met stokbrood en witte wijn.

Zondag 19 juni                  Kerteminde – Bogense                                 40 mijl

We worden al vroeg gewekt door het voortdurende geklapper van het doek aan de silo. De wind is weliswaar iets afgenomen maar er staat nog steeds ZO 4-5. We vertrekken om 9.00 uur en kunnen weer eens lekker zeilen. Om 15.00 uur doeken we op en varen de laatste paar mijl bijna recht in de wind op de motor naar Bogense. De haven van Bogense uit een marina en een stadshaven. De stadshaven is een lang smal kanaal waar aan twee kanten afgemeerd kan worden. Tini wil hier kleding wassen omdat er hier goede wasmachines zijn. We besluiten om dat morgen maar te doen en gaan een korte wandeling door het dorp maken. Het dorp stelt niet veel voor en bovendien is het er doodstil omdat op zondag alles inclusief de restaurants gesloten is.

Maandag 20 juni              Bogense                                                                                           

De was gedaan en via de in de het havenkantoor aanwezige wifi de mail weer eens gelezen en beantwoord. Gelukkig gaat alles thuis nog goed en missen ze ons dus niet. In het dorp zijn alle winkeltjes nu wel open. Bogense is typisch Deens met kleine bontgekleurde huisjes en kleine vierkante raampjes, een witgeschilderd kerkje met zwarte toren. Veel antiekwinkeltjes.

Dinsdag 21 juni                 Bogense – Horsens                                        26 mijl

Om 10.00 uur vertrokken met een ZW 4 via het Kattegat en de Horsens Fjord richting Horsens. Alles is bezeild, dus de motor niet nodig. Onderweg neemt de wind nog wat toe tot ZW 5 en in buien hebben we soms 25 kn op de windmeter. De jachthaven van Horsens ligt ver buiten de stad en we varen door om in de Gammelhavn (oude haven) om 15.00 uur af te meren vlak bij het centrum van Horsens. Horsens is de meest noordelijke plaats die we dit jaar bezoeken. We maken nog een stadswandeling en eten ’s avonds in een restaurantje op 100m vanaf de boot. De Denen zijn over het algemeen erg gastvrij en behulpzaam.  Ondanks dat het er erg druk is maken ze tafeltje voor ons gereed. We bestellen kabeljauw maar dat is er niet, schol is er wel en na plm. 15 min krijgen we allebei een reusachtige schol die aan beide zijden buiten het toch al niet te kleine bord steekt. Heerlijk.

Woensdag 22 juni           Horsens – Juelsminde                                   35 mijl                 

Om 10.15 uur vertrokken uit Horsens. De wind is WZW 5-6 en de fjord uit in ieder geval bezeild . Eenmaal op het Kattegat maken we nog een lange slag naar het Oosten om vervolgens overstag te gaan naar het ZZW. We varen meestentijds onder een helling van 20 graden en maken ondanks de vrij hoge golven toch redelijke voortgang. Het oorspronkelijke doel was Mittelfart maar omdat kruisen voor een Dartsailer eigenlijk onbegonnen werk is besluiten we naar Jeulsminde te varen, dat is nog net bezeild. Om 16.15 uur ankeren we in de baai van Juelsminde. De baai biedt goede beschutting tegen de nog steeds stijve bries uit het WZW.

Donderdag 23 juni          Juelsminde – Mittelfart                                22 mijl

Om 10.45 uur ankerop richting Mittelfart. De wind is ZW 5-6 met uitschieters naar 7. We gaan recht in de wind op en maken zware klappen in de golven die na twee dagen harde wind redelijke afmetingen hebben. Het regent en gelukkig kunnen we binnen sturen. We voelen ons wat dat betreft bevoorrecht boven de overige zeilers die in de kuip koud en erg nat worden. Om 15.00 uur meren we af in de gammelhavn van Mittelfart naast een Deense viskotter die aangeeft de komende dagen niet uit varen. De kotter wordt bemand door twee oudere mannen die uiterst behulpzaam zijn bij het afmeren.

Om 16.00 uur gaat de wind wat liggen en wordt het ook droog. We gaan nog even het piepkleine dorp in en kopen verse vis aan de haven. In de lokale supermarkt vlees, broodbeleg, yoghurt en brood.

Vrijdag 24 juni                  Mittelfart – Dyvig                                            41 mijl                 

Er is hier veel  lawaai door de nabijgelegen spoorbrug waar dag en nacht vrachttreinen passeren. Dus we hebben niet lekker geslapen. Om 11.15 uur vertrekken we. De wind is nog steeds ZW 5-6 met uitschieters naar 7 tijdens buien. We hebben alles redelijk bezeild maar wel hoog aan de wind. De boot loopt hard alleen maken we redelijk veel helling (25 graden). Na het passeren van het eiland Årø hoopten we dat de wind wat zou afnemen maar het ging steeds harder waaien. Uiteindelijk moeten we ook de Genua reven. De boot bewijst de laatste dagen wel dat ze heel wat kan hebben.  Om 17.45 uur geankerd in de baai van Dyvig. Deze baai is beschut bij vrijwel alle windrichtingen en je ligt er prima.

Zaterdag 25 juni               Dyvig

Het waait nog steeds hard en we besluiten om te blijven liggen. Geprobeerd te hengelen maar de vis bijt niet. Verder wat gelezen en geluierd. Rustig dagje.

Zondag 26 juni                  Dyvig – Sønderborg                                        13 mijl

Vandaag maar een klein stukje. We willen Sønderborg wel eens bekijken. Het weer is na gisteren totaal omgeslagen en er wordt zelfs over temperaturen boven de 30 graden voorspeld de komende week. Om 11.00 uur ankerop en op de motor de baai uitgevaren. Daarna zeil erop en rustig tot aan de Alsfjord gezeild. Dan over de Alsfjord recht in de wind, dus de motor gestart. Om 14.00 uur naast een Deens jacht (Papillon) afgemeerd. Sønderborg is snel bekeken, het havenfront is leuk met een wandelpromenade en oude huizen. Verder is er niet veel te zien.

Het mooie weer maakt alles goed en we eten heerlijk in de kuip met een leuk uitzicht op de kade met de oude huizen.

Maandag 27 juni              Sønderborg – Flensburg                                              22 mijl                 

Volop zon, en maar net genoeg wind. ’s Morgens om 9.00 uur al 20 graden! We vertrekken om  9.30 uur en zetten alle zeilen bij om zoveel mogelijk profijt van de wind te hebben.  Later neemt de wind gelukkig wat toe en we kunnen vrijwel de hele dag zeilen. De bestemming is Flensburg(D). Het Flensburger Fjord vormt de grens tussen Denemarken en Duitsland. De noordelijke oever is Deens en de zuidelijke oever is Duits. Het valt op dat er heel veel grote klassieke jachten zeilen, een schitterend gezicht. Ze zijn bloedsnel en varen met ca 14 man aan dek. Later blijkt dat er met deze schepen wedstrijden gevaren worden. We zoeken een plekje zoveel mogelijk achterin het fjord dan lig je het dichtst bij het centrum. Om 14.45 uur meren we af op de kopsteiger van de laatste jachthaven met mooi uitzicht op Flensburg. We gaan eerst maar eens boodschappen doen in een supermarkt. Dat blijkt nog een heel eind lopen en met twee zware tassen is het een heel gesjouw. Vooral met deze warmte.

Dinsdag 28 juni                 Flensburg

Flensburg is in vergelijking met de Deense steden die we tot nu toe gezien hebben erg levendig met leuke winkelstraten waarbij de oude gevels nog bijna volledig  in tact zijn. Verder is er een museumhaven met werf waar oude schepen onderhoud krijgen en/of gerestaureerd worden. We gaan uiteraard een kijkje nemen. Er liggen ook veel bijzondere schepen in de museumhaven.

Oven voor het buigen van huidplanken (museumwerf)

Na dit alles bekeken te hebben gaan we de stad verder verkennen. We vinden nu ook de oplossing voor het gesjouw met boodschappen, we kopen voor € 11,– een boodschappen karretje. We zullen de komende tijd nog veel plezier hebben van deze investering.

Woensdag 29 juni           Flensburg – Høruphav                                   28 mijl  

Om 10.15 uur vertrekken we, het is dan al 24 graden. Zou de zomer nu echt beginnen? We zeilen met rustig vaartje de fjord weer uit. Halverwege komen we in een veld zeilende klassiekers terecht die we op de heenweg ook al zagen. Die jongens zijn zo fanatiek dat we na een bijna aanvaring de motor maar starten om er snel uit te varen. We motoren tot 12.00 uur en dan kunnen de zeilen er weer op. Nadat we buiten de haven van Høruphav de zeilen gestreken hebben valt er een stootwil in het water. Een goed moment om de manoverboord-aktie nog weer eens te oefenen. Het gaat prima en we hebben de stootwil binnen een minuut weer aan boord. We vinden een goed plekje in een lege  box. We kopen op de haven verse vis van een viskotter die zijn vangst in netten buitenboord heeft hangen. Verser is niet mogelijk. De Duitse marine komt met 3 zeilboten ook de haven binnen (allemaal in uniform!). Ze gaan ’s avonds aan de wal barbecuen met behoorlijk wat drank erbij. Die jongens hebben het zo slecht nog niet bij de marine. ’s Avonds om 20.00 uur opeens een heel gedoe in de haven. Er is storm voorspeld en een aantal boten willen dan met de kop op de wind liggen.

Donderdag 30 juni          Høruphav – Fåborg                                         31 mijl

Geen storm, een spatje regen maar wel erg donkere luchten die niet veel goeds voorspellen.  We brengen het afval weg en de Duitse marine de lege flessen. Om 10.15 vertrekken we. De wind zit in de goede hoek WNW 5 en neemt later op de dag weer toe tot 7. We hebben het redelijk bezeild tot voorbij de noordpunt van Ærø maar dan moeten de zeilen weg omdat we het het laatste  stuk niet meer bezeild hebben. Er staat ondertussen weer een behoorlijke deining en bij het oprollen van de Genua raakt de schoot te water. Omdat de motor ondertussen al bij staat kan de schoot in de schroef komen. We zetten direct de motor in z’n vrijstand en ontwarren de schoot. De boot die nu vrijwel onbestuurbaar is komt dwars op de golven en het is lastig om aan dek te werken. Het kost veel energie om de schoot binnen te krijgen. Om 16.00 uur varen we de haven van Fåborg binnen. Er is geen plekje meer vrij in de jachthaven maar gelukkig staat er iemand van de havendienst die ons gebaart dat we aan de handelskade, die wel voor schepen langer dan 30m bedoeld is, kunnen afmeren. De kade is lagerwal dus zelfs als we zouden willen kunnen we zonder hulp niet meer weg. Er komen later nog wel wat grote schepen binnen maar die gaan naast elkaar liggen.

Vrijdag 1 juli                      Fåborg                                                                                               

We worden wakker met een fluitende wind door de verstaging en met ca 5 graden helling door de wind. Het waait nog steeds windkracht 7 en het weerbericht waarschuwt voor windkracht 8 dus we blijven liggen. Eindelijk maar eens een steeds uitgesteld klusje uitvoeren, het vetkoord in de schroefas gland vervangen. ’s Middags Fåborg bekijken, is een leuk plaatsje maar je bent er gauw uitgekeken.

Zaterdag 2 juli                   Fåborg

Het weer is nog steeds hetzelfde met veel regen en wind.

Zondag 3 juli                      Fåborg – Svendborg                                       19 mijl

Na 3 nachten in dezelfde haven met voortdurend fluiten van de wind zijn we blij dat we nu weer weg kunnen. De wind is ZW 3 bij een temperatuur van 18 graden. De zomer lijkt voorbij. We vertrekken om 10.00 uur onder luid gelui van de plaatselijke kerkklokken. (zeker ook blij dat we vertrekken). De wind is weliswaar vlagerig zodat we af en toe veel helling maken maar het is goed te zeilen. Om 14.00 uur vinden we een box in de op het eerste gezicht gezellige haven van Svendborg. Ook het stadje is de moeite waard. De steigers waar we aan vast liggen zijn openbare ruimte en iedereen flaneert hier langs de boten. Het is jammer dat er zoveel lawaai gemaakt wordt op de tegenover de jachthaven gelegen scheepswerf. Ook op zondag.

Maandag 4 juli                  Svendborg – ThurøBund                                                4 mijl                  

Nadat we ’s morgens nog even de stad verkend hebben  zijn we om 16.00 uur vertrokken om een ankerplek te zoeken in het nabijgelegen Thurøbund. Er staan hier kapitale huizen langs het water en iedereen heeft een eigen steiger (met boot). Om 17.15 uur geankerd waarna we een familie zwanen met 4 kleintjes op bezoek kregen. Toen ze Harry (onze scheepskat) zagen werden ze heel agressief en begonnen aan de stootrand te knagen. Dus toen maar snel gestopt met oud brood voeren.

 

De ankerplek is een regelrechte aanrader, volgens ons nog beter dan Dyvig.

 

Dinsdag 5 juli                     ThurøBund – Æroskøbing                            20 mijl

Omdat we uit nostalgie nog wel  naar Æroskøbing wilden omdat we daar in 1986 ook al eens met een huurboot geweest waren besloten dat vandaag dan maar te doen. Om 11.15 uur ankerop. Het weer was licht bewolkt met af en toe zon bij een aangename temperatuur van 21 graden, wind O 1-2. Niet echt zeilweer dus grote stukken op de motor moeten varen. Om 15.30 uur afgemeerd aan de kade in de handelshaven. We krijgen buren, een boot uit Friesland, zij zijn voor het eerst in Denemarken en dit is hun eerste aanloophaven in Denemarken. Æroskøbing is sinds 1986 eigenlijk nauwelijks veranderd en we gaan een wandeling maken door de pittoreske straatjes van het stadje. Het is aan het eind van de middag zo warm dat we voor het eerst deze reis de parasol ophangen.

Woensdag 6 juli               Æroskøbing – Marstal                                    12 mijl                 

We besluiten vandaag naar Marstal te gaan omdat de vaaraanwijzer daar zeer lovend over schrijft.  De wind is vandaag weer prominent aanwezig ZO 5, niet direct een gunstige wind om naar Marstal te zeilen maar je kunt niet alles hebben.  Om 13.30 uur toch maar vertrokken, het eerste stuk is nog wel bezeild maar het tweede deel is recht in de wind op. Onderweg blijkt dat de automatische piloot niet meer werkt. We zullen in Marstal misschien wel iemand vinden die hem kan repareren. Om 16.15 uur meren we af aan de kade in Marstal en worden geholpen door een jong Nederlands echtpaar dat achter ons ligt. Ze varen op een vrijwel nieuw aluminium zeiljacht van 50 voet. Ze zijn van plan over enkele jaren een wereldomzeiling te maken. Als de havenmeester komt moeten we bij hen langszij gaan liggen. Na enig heen en weerbellen met de Nederlandse leverancier blijkt dat de dichtstbijzijnde dealer/reparateur  van  Raymarine in Kiel zit. Als we hem bellen blijkt dat hij ons direct kan helpen als we naar Kiel komen, volgens hem zit de fout in het bedieningspaneel.

Donderdag 7 juli              Marstal – Kiel /Düsternbrook                     41 mijl

We staan om 8.00 uur op en bellen met de Raymarine dealer. We spreken af dat we hem bellen zodra we in Kiel zijn. We vertrekken zonder veel van Marstal gezien te hebben om 9.30 uur. Het weer is zonnig, 21 graden en windstil. Het is van Marstal naar Kiel eigenlijk een rechte lijn en dus missen we de automatische piloot wel. In de loop van de middag arriveren we in Kiel/Düsternbrook en meren in de jachthaven af in dezelfde box als op de heenweg, met dezelfde buren. Dus dat wordt even bijpraten. We bellen de Raymarine dealer en deze belooft morgenochtend om 9.00 uur met langs te komen en dan gelijk de benodigde onderdelen mee te brengen.

Vrijdag 8 juli                      Kiel/Düsternbrook

Als de reparateur komt (stipt op tijd) blijkt dat hij niet de juiste onderdelen bij zich heeft. Hij neemt het bedienings paneel mee naar de werkplaats en komt een paar uur later terug. Alles werkt weer goed. Het oorspronkelijke plan was om naar Schleswig te gaan en vervolgens naar huis. Dat is nu veel te veel  om en we besluiten hiervandaan direct naar huis te gaan. We blijven vandaag maar in Kiel om nog wat boodschappen te doen die we onderweg naar Nederland nog nodig hebben

Zaterdag 9 juli                   Kiel/Düsternbrook – Rendsburg                               24 mijl

Het weer bewolkt en 20 graden. Het wordt later op de dag toch nog zonnig. We vertrekken om 11.30 uur en varen via de sluis in Holtenau naar Rendsburg en meren nu wel af bij de jachthaven met het restaurant. ’s Avonds daar gegeten en de vaaraanwijzer heeft gelijk het eten is prima en betaalbaar.

Zondag 10 juli                   Rendsburg – Hohnerfähre                          28 mijl                 

We gaan nu niet via Brünsbuttel maar besluiten om via de Eider te varen. De Eider is eigenlijk de verbinding die voordat het Nord Ostsee Kanal er was gebruikt werd als verbinding tussen de Noordzee en de Oostzee.  De Eider bestaat uit drie door sluizen verbonden delen . We vertrekken om 11.00 uur om de sluis naar het Giselaukanaal (de verbinding tussen NOK en de Eider) te halen. Deze sluis schut op zondag pas om 14.00 uur.  Uiteindelijk kunnen we pas om 14.45 uur schutten en we hebben nog geluk want doordat de sluis kapot is is dit tevens de laatste schutting  en wordt de doorvaart gestremd Het blijkt da

t de Eider weliswaar erg bochtig is maar veel leuker dan het NOK. We proberen in Hohnerfähre dwars op vaargeul een box in te varen maar dat lukt niet erg en we raken een regenpijp van een naast de box gelegen woonark. Ik snap er niets van omdat er vrijwel geen wind is. Later bleek dat er gespuid werd een er een redelijk sterke stroming stond (dwars op de box) Een uur later was dat voorbij en was het stilstaand water. Mooie zonsondergang.

Maandag 11 juli               Hohnerfähre – Friedrichstadt                    29 mijl

Bewolkt met af en toe zon, 21 graden en wind N 3. Voor we vertrokken eerst de lenspomp gerepareerd. De filters en de pomp zijn verstopt met vuil uit de bilge. Om 11.00 vertrokken met bestemming Friedrichstadt. De Eider is erg bochtig met op beide oevers bossen en weilanden. De rivier wordt steeds breder naarmate we Friedrichstadt naderen. Vlak voor Friedrichstadt is er nog een sluis, na deze sluis is de Eider een getijderivier met een tijverschil van plm. 2,5 á 3 m. De haven van Friedrichstadt ligt achter een sluis. Het is bijna laag water in het geultje naar deze sluis staat nog maar 1,5m water volgens de kaart. We voelen dat de boot door de modder glijdt, maar we kunnen de sluis nog wel bereiken. De havenmeester van de (kleine) jachthaven helpt bij het afmeren. Om 16.30 uur liggen we netjes afgemeerd, tijd voor een borrel.

Dinsdag 12 juli                     Friedrichstadt                                                                                 

Friedrichstadt wordt ook wel Holländerstadt genoemd vanwege de trapgeveltjes en de grachten met stenen boogbruggen , allemaal door Nederlanders in het verleden gebouwd. Het was een Nederlandse handelspost. Ze hebben er zelfs rondvaartboten in de grachten. Uiteraard heel erg veel vooral Duitse toeristen.

De watersportvereniging heeft een heel gezellig clubhuis waar we ’s avonds gezellig wat gedronken en gepraat hebben. Nederlanders komen hier niet vaak.

Woensdag 13 juli             Friedrichstadt                                                                                 

Het weerbericht van Deutschland Funk voorspelt weinig goeds NO 6-8 met een golfhoogte van 3m in de Duitse Bocht. Aangezien we nu in een ruk doorgaan naar Helgoland is de conclusie duidelijk, we blijven liggen. Tini doet de was en we drinken koffie in het clubhuis. Volgens de vrouw van de havenmeester is er morgen markt in het nabijgelegen Husum. Dat is één halte verder met de trein.

Donderdag 14 juli            Friedrichstadt                                                                                 

Het weerbericht is nog niets veranderd, alleen de golfhoogte is nu 3,5m. Dus dan maar plan B. We lopen tussen twee buien door naar het station. Het zit echter niet mee want de Duitse spoorwegen staken. De treinbestuurders hebben zich massaal ziek gemeld. We lopen dus maar weer terug en eten onderweg nog een lekkere vissoep.

Vrijdag 15 juli                    Friedrichstadt                                                                                 

Het weer is nog steeds te slecht en de lokale watersporters in het clubhuis waarschuwen dat de buiten Eider (het deel na het Eidersperrwerk) nu levens gevaarlijk is met grondzeeën en zo. Het weerbericht voor morgen geeft ZW 4-5 aan met uitschieters naar 7 tijdens buien. Ik ben toch van plan om morgen dan maar te gaan. De sluis naar de Eider schut morgen tot 10.30uur en is zondag gesloten. We moeten dan tot maandag blijven liggen. Eenmaal aan boord blijkt de 220V omvormer kapot zodat we de laptop niet meer kunnen opladen. Dus vaarwel kaartplotter, gelukkig hebben nog wel een gps.

Zaterdag 16 juli                Friedrichstadt – Helgoland                         53 mijl

Voor we weggaan bekijk ik op Windguru nog de laatste windvoorspellingen voor Helgoland. Dat ziet er niet ongunstig uit met plm. 18 tot 20 kn wind. Om 10.00 schutten we naar de Eider het is dan bijna laag water en we varen heel voorzichtig het havengeultje uit. We voelen opnieuw dat we door de modder gaan. Eenmaal op de Eider krijgen we gelijk de ebstroom mee. Dat is wel spannend. De Eider is hier erg smal en we moeten twee keer voorstroom stoppen voor een brug. Om de bruggen te laten draaien moet je de brugwachter bellen. Op de beide oevers lopen honderden Eidereenden? Die hun kostje uit de modder pikken. Als we uiteindelijk bij het Eidersperrwerk aankomen staat de sluis al groen en kunnen we zo doorvaren, vastmaken hoeft geeneens . De buiten Eider is betrekkelijk rustig en als we de eerste scherpe bochten gehad hebben kunnen we zeil  zetten. Het valt alles mee buiten en we hebben het hele eind naar Helgoland bezeild. Ook de golfhoogte is veel minder dan Deutschland Funk voorspeld had. Om 20.30 uur meren we af langszij een rijtje van 4 andere boten. We brengen op verzoek nog een lijn naar de steiger om de rij bij eventueel toenemende wind op z’n plaats te houden.

 

Zondag 17 juli                   Helgoland

 ’s Nachts steekt de wind weer op en we liggen behoorlijk te slingeren. We liggen aan lager wal en de wind staat bijna loodrecht op de steiger. ’s Morgens na overleg met de overige boten en de havenmeester een plekje gezocht naast een Bavaria 43, we liggen nu 2 breed. Gelukkig vaart er iemand van de andere boten mee om te verhalen, want met deze wind moet ik een goede hulp aan dek hebben bij het afmeren.

We gaan het dorp verkennen. We gaan eerst op zoek naar een acculader voor de laptop, maar die is op Helgoland niet te krijgen. Helgoland bestaat volledig van het toerisme. Het staat vol met vakantiehuisjes en elke dag komen er een aantal passagiersboten uit Hamburg en Bremen die op de rede ankeren waarna de passagiers met motorsloepen aan land gebracht worden. Helgoland is belastingvrij, dus alle dagtoeristen nemen goedkope drank, parfums en sigaretten mee. Ondanks dat is Helgoland toch de moeite waard om te bezoeken. Voor we weggaan wil ik ook nog goedkopere diesel tanken (€ 1,06/ltr).

Maandag 18 juli               Helgoland                                                                                        

Het weerbericht voorspelt ZW 8, golfhoogte 3,5m. We blijven liggen.

Dinsdag 19 juli                  Helgoland – Norderney                                55 mijl                 

Het weerbericht voorspelt ZW 3, later N 2, temperatuur 18 graden , zonnig en droog. Nadat we de dieseltank gevuld hebben vertrekken we om 11.00 uur. Als we buiten komen blijkt dat er bezuiden Helgoland de golven van twee kanten komen en toch nog minimaal 2,5m hoog zijn. De boot wordt als een speelbal heen en weer geslingerd. Gelukkig wordt het na een mijl of 5 iets rustiger omdat de golven nu min of meer uit één richting komen. Om 18.45 uur lopen we over de vloed het Dovetief in. Voordat we om 19.45 afmeren gaat er weer een stootwil overboord. Snel rond en de stootwil opgevist. De Duitser waar we naast liggen had e.e.a. uit de verte gezien en dacht dat we aan de grond liepen. Morgen een lange dag dus vroeg naar bed.

Woensdag 20 juli             Norderney – Dokkumer Nieuwe Zijlen  73 mijl                 

Om 5.00 uur opgestaan om bij het eerste daglicht te vertrekken zodat we zoveel mogelijk van de eb kunnen profiteren. Ontbijt onderweg. De deining van gisteren is al aardig verdwenen. Helaas is het windstil, de zee ziet er olieachtig uit. We zien de zon opkomen maar die verdwijnt weer direct achter de bewolking. Om 15.00 uur varen we de sluis in van Lauwersoog . Het schutten ging echter niet zonder slag of stoot. Het afmeren in de sluis bleek nogal lastig zodat de sluis al aan het zakken was toen we nog niet helemaal vastlagen. Ik was voorop nog bezig vast te maken en de achterlijn klemde zodat we plotseling opgehangen werden. Een snelle actie met een broodmes bracht de oplossing. Zonde van de meerlijn. Om  16.00 afgemeerd in jachthaven Lunegat in Dokkumer Nieuwe Zijlen. Had daarna wel trek in een borreltje. Het leed was echter nog niet geleden want de drinkwaterpomp sloeg regelmatig aan zonder dat er water getapt werd. Er zat niets anders op dan de matras uit onze kooi halen om bij de pomp te kunnen komen. Het bleek dat de waterfilter gebarsten was en water lekte. Er stond een hele plas onder het bed. Filter verwijderd, slangen opnieuw bevestigen. Water wegpompen en bodem droogmaken. Het was 10.00 uur voor we doodmoe naar bed konden.

Donderdag 21 juli            Dokkumer Nieuwe Zijlen – Dokkum         9 mijl                  

Eerst de was in de haven gedaan en daarna op het gemakje naar Dokkum gevaren. Hier kon ik een acculader voor de laptop kopen zodat we de laptop weer als kaartplotter kunnen gebruiken.

Vrijdag 22 juli                    Dokkum

Blijven liggen en lekker door het stadje geslenterd, s’avonds in een restaurantje gegeten.

Zaterdag 23 juli                Dokkum – Leeuwarden                                20 mijl

We willen vandaag naar Franeker maar dat lukt niet. Als we in Leeuwarden voor de eerste brug aankomen. Er is een evenement in Leeuwarden en er liggen tientallen oude binnenschepen zodat op het water eenrichtingsverkeer ingesteld is. Er vaart steeds een konvooi  boten onder begeleiding van de havendienst de ene of de andere kant op. Al met al duurt het tot 20.00 uur voordat we door Leeuwarden zijn. De bruggen op het Harinxmakanaal draaien dan niet meer. Het waait hard en het regent we varen terug en vinden een plekje aan de achterzijde van een autogarage.

Zondag 24 juli                   Leeuwarden                                                                                   

Het waait nog steeds hard en het regent constant. We willen naar den Helder maar het is geen weer om het wad op te gaan dus we blijven liggen.

Maandag 25 juli               Leeuwarden – Den Helder                          51 mijl

Het regent nog wel maar het waait veel minder. De weersvoorspelling is NW 2-4, het is 16 graden. Nadat we eerst ruim 100 kano’s laten passeren vertrekken we om 10.00 uur. Het motregent de hele morgen en nadat we om 12.00 uur de brug in Franeker passeren gaat het echt regenen. Gelukkig is het in Harlingen vrijwel droog en varen we om 13.00 uur het wad op. Om 18.30 uur varen we de haven van Den Helder binnen waar de havenmeesteres ons al staat op te wachten en helpt bij het afmeren. We gaan nog even naar het (nieuwe) clubhuis en genieten van de onvolprezen nasi en bami.

Dinsdag 26 juli                  Den Helder – Scheveningen                       58 mijl

Om de stroom mee te hebben zijn we om 5.30 uur uit Den Helder vertrokken. Er is niet veel wind maar de zee is nog wat onrustig en we slingeren erg ondanks dat de genua en de bezaan gehesen zijn. Om 10.00 passeren we IJmuiden en om 15.10 meren we af in de overvolle (en dure) haven van Scheveningen.

Woensdag 27 juli             Scheveningen – Hellevoetsluis                  40 mijl

Om weer te profiteren van het tij om 5.30 uur vertrokken. Omdat er veel schepen naar het zuiden gaan is het een drukte van belang zo vroeg in de morgen. Onderweg nog een sleeplijn met haak (paravaan) overboord gezet maar niets gevangen. Alles gaat verder van een leien dakje en om 12.00 uur afgemeerd op ons eigen plekje in Hellevoetsluis. Boot schoonmaken, inpakken en weer naar huis na een tocht van 2 maanden.